AKADEMIA KREATYWNEGO ROZWOJU

Uczniowie  klas V „a”, V „b”  i III „a” zakwalifikowali się do uczestnictwa w Projekcie  „Akademia kreatywnego rozwoju”, którego jednostką  organizacyjną jest Wydział Matematyki Fizyki i Informatyki UMCS w Lublinie. Koordynatorem programu w naszej szkole jest pani Jolanta Maciąg. Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji uczniów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych.

29 października 2018 r. uczniowie klasy III „a” uczestniczyli w I  Module zajęć dotyczącym „ Świata zmysłów”. Zajęcia zaczęły się od Pokazu „ Alicja po drugiej stronie lustra”. Miał on na celu zaznajomienie z prawami i zjawiskami optycznymi, mechanizmem widzenia, widzeniem barwnym i postrzeganiem. Uczniowie  mogli zobaczyć lub samodzielnie zademonstrować doświadczenia tematycznie powiązane z wybranymi zagadnieniami. Było to między innymi: składanie barw, rozszczepianie światła białego,  mechanizm powstawania obrazów w kalejdoskopie, iluzje optyczne. Poznali też zasadę działania światłowodu. Po tym magicznym wstępie dzieci zostały zaproszone do udziału w zabawach matematycznych, podczas których ćwiczyły umiejętności liczenia na liczbach całkowitych. Mat-potyczki wyzwalały dużą aktywność i pozwalały zgodnie  współpracować w zespołach. Podczas Laboratorium Komputerowego „ Fizyka w grach” mali naukowcy zapoznali się z podstawowymi zjawiskami i pojęciami fizycznymi, takimi jak: ruch prostoliniowy, zderzenia, grawitacja, siła czy tarcie. Dowiedzieli się również, że  ,,świat'' prezentowany w grach komputerowych jest często daleko idącym uproszczeniem świata rzeczywistego. Dużo aktywności twórczej i  ciekawości poznawczej wyzwoliły Warsztaty Doświadczalno–Laboratoryjne „Zagrajmy w ciepło-zimno”. Celem tych zajęć było zaznajomienie z pojęciem ciepła oraz zwrócenie uwagi na przemiany energii zachodzące w otaczającym nas środowisku. Przygotowane zestawy doświadczalne pozwoliły uczniom samodzielnie wykonywać niektóre eksperymenty. Najbardziej podobały się doświadczenia z ciekłym azotem, grająca tuba i lody z bitej śmietanki. Wykład popularnonaukowy z pogadanką na temat „Zjawiska optyczne w przyrodzie” przybliżył słuchaczom mechanizmy powstawania m.in.: tęczy, miraży, fatamorgany, glorii i zorzy polarnej. Ostatnim punktem „naukowej przygody” było zwiedzanie Muzeum Fizyki UMCS „Historia odkryć i postępu”.

W Akademii Kreatywnego Rozwoju dzieci miały możliwość cieszyć się samodzielnym badaniem otaczającego je świata i doświadczać satysfakcji ze zdobywania wiedzy.

                                                         Jolanta Sakowicz

                        



     ZACHĘCAMY DO OBEJRZENIA GALERII ZE ZDJĘCIEM Z TEGO WYDARZENIA: